Kurs: Finn hälsa och lugn i Naturen

Kurs: Finn hälsa och lugn i Naturen


Vill du ha lite mer regelbunden träning och hjälp att skapa nya hälsosammare vanor är detta kursen för dej!

Här börjar vi sakta och lugnt med enkla promenader och enkla övningar för att sedan öka svårighetsgraden och utmaningarna. Där kravlösheten en viktig komponent. Ingen utmanar någon annan, men gärna sej själv!

  • Känner du dej ofta trött, stressad och energilös?
  • Har du svårt att sova?
  • Känner du dej ständigt nere?
  • Känner du att du håller på att bli utbränd?
  • Har du mycket värk?

Då kan denna kurs/studiecirkel vara lösningen för dej.
Kursen körs i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan i Dalsland.

Här på kursen får deltagarna tips och råd på hur man kan ändra livsstil på ett smidigt och trevligt sätt för att må bra i vardagen.

För att bryta dåliga vanor tar tid! Enligt forskning tar det uppemot 12 veckor att skapa en ny vana. Det tar vi fasta på i kursen. Ni får tips och råd på vad ni kan göra för att skapa nya sundare vanor på ett enkelt och lekfullt sätt.

Kursens innehåll:

  • Enklare mindfulness övningar för att hitta lugn och fokus
  • Olika sinnesövningar
  • Sju grundrörelser för att finna balans, smidighet och styrka
  • Även lite naturkunskap ingår i kursen

Vi är ute i naturen varje gång så kläder efter väder behövs och bra vattentäta varma skor.

Kursen är en gång i veckan, 10 ggr och 2,5 tim varje gång, inkl paus med medhavd fika.

Kursen kostar 3000 kr, 5-10 deltagare.

Nästa start för denna kurs är kl 10:00- 12:15 lördagen den 29 februari (ev senare om det är mycket snö) Plats kan variera men vi startar i Årbol 9 Dalskog.

Anmäl er här:


Kommentarer om kursen från tidigare deltagare:

”Hoppas fler tar tillfället att fokusera och investera i sej själv.”

”Inga krav att prestera i ”vanlig” mening. Mer att uppleva och vara.”

”Avspändhet, inga prestationskrav, lugn, god stämning, tillfälle till fokusering i nuet.”

”Naturens kravlöshet är en källa till återhämtning.”

”Bra blandning av fysisk rörelse-träning, och mental träning-”vila” fokusering.”

”Bra att få avsätta tid för mej själv. Chans att se naturen på ett annat sätt!”

”Att njuta i naturen, att vandra och utmana sej själv genom att inte alltid ta den lättaste vägen när jag är ute och går.”

”Bra med träffar över tid.”

”Ökat naturintresse, ökad sinnesnärvaro! Vilken fantastisk resurskälla naturen är!”

”Jag har fått träna på att koppla bort och vila från andra måsten/projekt, utan bara vara här och nu!”

”Ger möjlighet till reflektion, vilket har lett till att jag ser på omvärlden (naturen också förstås!) på ett kvalitativ nytt sätt!”

” Mer balans! Mer närvarande. Ser skogen och naturen på ett nytt sätt – ser mer!”

”Ett tillfälle till återhämtning”

”Lämnar tankar som gör mej upptagen/stressad.”

”Jag har fått inspiration och nya idéer som jag kan använda till att inspirera mina elever”